Politik dan Pilihanraya

Pesanan Untuk Yang Berkempen Dan Panjat Pokok Pasang Poster. Bejuang Kerana ALLAH

ramlisdar menulis

Kemenangan adalah hak ALLAH. DIA beri kemenangan itu pada sesiapa yang DIA mahu. Tetapi usaha yang gigih, sistematik serta terator adalah perlu.

Pesanan Al Quran
Ketika sarapan pagi ini, sempat aku membuka Al Quran di samping menunggu isteri aku menghabiskan nasi lemak di sebuah restoran. Aku tertarik pada Surah 3 Ali Imran ayat 122 dan 123:

122: “ Ketika 2 golongan dari kamu ingin mundur kerana takut, pada hal Allah adalah penolong bagi kedua golongan itu. Kerana itu hendaklah kerana Allah saja orang2 mukmin bertawakkal.

123: “ Sungguh Allah telah menolong kamu dalam Peperangan Badar, pada hal kamu ketika itu adalah orang yang lemah. Kerana itu bertakwa lah kepada Allah supaya kamu mensyukuri NYA.

Ayat 122 dan 123 dari surah Ali Imran ini mengingatkan aku pada suatu cerita dalam sejarah yang sangat terkenal yang terdapat juga di dalam bible. Iaitu David and Goliath. Cerita ini juga di abadikan di dalam Al Quran agar umat Islam sentiasa beringat. Kemenangan itu hak Allah . DIA beri kemenangan itu kepada sesiapa yang DIA mahu. Tetapi perlu ada usaha, tawakkal dan juga takwa. Aku kutip ciri2 ini dari Al Quran, selain dari banyak lagi ciri2 yang lain. Yang jelas belum pernah lagi aku berjumpa jumlah atau ramai nya pejuang merupakan ciri yang amat perlu untuk menang. In fact Allah abadikan dalam Al Quran kejadian perang Hunain, untuk menjadikan pengajaran kepada umat Islam, di mana bila umat Islam bergantong pada selain dari Allah, maka di tarek nikmat dan kemenangan, walaupun dari segi statistic dan logik berdasar pada saiz tentera Islam, maka umat Islam sepatutnya mendapat kemenangan muklak. Di perang Hunain, ini jelas tawakkal umat Islam ketika itu adalah pada besar nya dan kuat nya tentera mereka. Tawakkal mereka pada ketika itu tidak lagi pada Allah.

Selain dari ciri yang aku sebut di atas, satu lagi ciri yang amat penting ialah, TAAT pada perintah, dalam menjalankan tugas. di bawah adalah satu teladan betapa penting nya taat dan menuruti perintah.

Surah Al Baqarah 249: “ Maka tatkala Talut keluar membawa tentera nya, ia berkata, “ sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan suatu sungai. Maka siapa yang meminum air nya, bukanlah dia dari pengikut aku. Dan barang siapa tiada meminumnya, kecuali menciduk seciduk tangan, maka dia adalah pengikut aku.” Kemudian mereka meminumnya kecuali beberapa orang di antara mereka. Maka tatkala Talut dan orang2 yang beriman bersama dia telah menyeberangi sungai itu, orang2 yang telah meminum berkata, “ tiada kesanggupan kami pada hari ini untuk melawan Jalut dan tentera nya.” Orang yang meyakini bahawa mereka akan bertemu Allah berkata “ Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang ramai dengan izin Allah.Dan Allah berserta orang yang sabar.

Al Baqarah 250: “ Tatkala mereka nampak Jalut dan tentera nya, mereka pun(Talut dan tentera nya)berdoa,. “ Ya Tuhan kami, tuangkanlah kesabaran atas diri kami, dan kukuhkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap orang2 kafir”

Perang Badar, Perang Hunain dan perang antara orang2 beriman yang di pimpin oleh Talut melawan tentera kafir Jalut patut kita jadikan panduan dalam perjuangan kita.

Kekuatan fizikal dan jumlah tidak mempunyai apa2 makna di sisi Allah. Buktinya ketika orang beriman merupakan majority dan mereka sangka dengan kekuatan dari segi ramai nya mereka dan persiapan senjata, maka pasti kemenangan akan memihak pada mereka, jelas terbukti mereka salah. Tetapi di ketika, mereka lemah dari segi persiapan peralatan dan jumlah tentera Allah beri mereka kemenangan. Di peperangan antara Talut dan Jalut, Ketua kafirin iaitu Jalut ditumpaskan oleh lastik dari Daud, yang hanya merupakan seorang kanak2. Jalut pula mengikut catitan sejarah adalah seorang perkasa yang bertubuh sasa lagi besar. Dalam bible saiz dia bagai seorang gergasi.

Bila di fikirkan keadaan perjuangan kita di Malaysia, serupa macam di Badar dan “kisah Talut dan Jalut” kalau di fikirkan memang susah kita nak menang. Yalah macam mana nak menang, bila Polis, SB, Tentera, SPR, Jabatan Pendaftaran, Pejabat Daerah, JKR, Jabatan Penerangan, TV3, NTV&, RTM dan lain2 jabatan dan media memehak pada UMNO di tambah dengan pengundi2 HANTU dan pengundi POS.

Di sinilah penting nya kita berusaha dengan teratur walaupun nampak memang sukar untuk menang. Yang memberi kemenangan, bukan lah usaha kita atau kekuatan kita yang berkempen mati2an. Tetapi yang memberi kemenangan ialah ALLAH. Sungguh pun begitu, usaha yang gigih lagi sistematik serta terator, perlu di teruskan. Insyaalah kemenangan tetap pada mereka yang beriman.

Nota: kisah Talut adalah satu pengajaran dan juga cerita tentang dugaan yang kadangkala perlu di hadapi oleh pejuang Islam. Perlu di ingati tentera Talut telah berjalan satu jarak yang jauh merentasi padang pasir yang panas terik. Tiba2 Allah duga mereka, dengan tidak di benarkan meminum kecuali seciduk air sahaja. Jelas majority dari tentera Talut gagal dalam ujian ini. Yang tinggal hanya satu jumlah orang beriman yang kecil yang akan berdepan dengan kerajaan Jalut yang memepunyai tentera yang besar dan senjata yang lengkap.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home