Politik dan Pilihanraya

Bil penginapan hotel pemimpin Umno cecah ratusan ribu

Oleh MAZLAN JUSOH

KOTA BHARU, 25 Jan (Hrkh) - Sebelum ini Adun baru Pengkalan Pasir, Haji Hanafi Mamat yang menang dengan kewujudan banyak kes kontroversi 6 Disember lalu menyebut, kemenangan Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Kecil Dun Pengkalan Pasir telah membawa banyak rahmat kepada penduduk Pasir Mas.

Apa yang berlaku adalah sebaliknya.Hampir kesemua pemimpin utama BN dan Umno yang datang berkempen pada pilihan raya kecil itu sebenarnya tidak tinggal di kawasan mengundi, sebaliknya disyakki tidur di hotel bertaraf lima bintang, kata satu sumber.
Hotel terbabit difahamkan mempunyai ‘pent house’ yang mana kadar sewanya mencecah ribuan ringgit sehari, dakwanya.

Sedangkan pemimpin PAS yang datang membantu kempen tidur di rumah-rumah milik penduduk dan bilik gerakan dengan bertilamkan tikar, katanya.

Mereka bersesak-sesak di ruang yang sempit, bukan kerana tidak ada duit, sebaliknya berkorban untuk berjuang, tambahnya.

Menurut satu sumber, Timbalan Presiden Umno, Dato’ Seri Najib Razak dan Pengerusi Perhubungan Umno negeri-negeri lain juga disyakki menetap di hotel berkenaan.

Katanya, kos yang dibelanjakan pemimpin-pemimpin Umno terbabit didakwa melebihi angka ratusan ribu semasa berlangsung kempen pilihan raya kecil tersebut.

Bagaimanapun menurut sumber Umno pula bagi Timbalan Perdana Menteri kadar bayaran menginap di hotel sekitar RM10,000 satu malam adalah perkara biasa, dakwanya.

“Takkan pemimpin nombor dua negara tidak mempunyai kemudahan tempat tinggal yang bertaraf ekslusif dan international. Kalau sekadar belanja lebih RM100,000 tinggal di hotel untuk tempoh seminggu itu bukan perkara aneh,” katanya.

Namun soalnya, sebelum ini Timbalan Presiden Umno digambarkan bermalam di Pengkalan Pasir sepanjang kempen pilihan raya kecil itu berlangsung.

Seorang penduduk berkata, duit sebanyak itu (yang dibelanjakan untuk menginap di hotel) sekiranya dimanfaatkan bagi membantu rakyat miskin tentunya ia akan dapat meningkatkan taraf hidup mereka.

“Lagi pun tok wakil (wakil rakyat) baru memberitahu dengan kemenangan BN secara keseluruhannya telah membawa banyak rahmat kepada penduduk. Rahmat apa kalau macam ini. Sejak menang di Pengkalan Pasir tidak nampak pun apa yang dijanjikan,” kata seorang penduduk di Pasir Mas.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home